MVNO’s zijn in de meeste Europese landen een factor om rekening mee te houden. Ontwikkelingen in de landen worden bijgehouden en als er wat opvallends aan de hand is dan wijst ITchannelPRO daar op.
Een persbericht van een Britse analistenclub CCS Insight over de MVNO markt aldaar is reden even over de Noordzee te kijken. Er is namelijk het nodige aan de hand bij de buren. Twee MNO’s willen fuseren, maar hebben daar nog geen groen licht voor gekregen. De overheid is kritisch omdat dan een deel van de overheidscommunicatie in handen komt bij een partij met aandeelhouders in China.
Toezichthouders en concurrentie zijn ook kritisch, want een afname van het MNO aanbod zal waarschijnlijk leiden tot zowel hogere prijzen voor de eindklanten als hogere inkoopprijzen voor de wederverkopers. De eerste MNVO’s hebben daarom al hun ongenoegen geuit.
MVNO groei
Het persbericht speelt aardig in op die ontwikkeling door te wijzen op een groeiend belang van MVNO’s op de Britse markt. Men stelt vast dat de MVNO markt blijft groeien (8 procent), sterker dan de MNO markt die tot 2 procent over 2023 kwam.
Dit is interessant, de verschillen zijn een indicatie dat klanten bij voorkeur de MNO’s links laten liggen. Omdat het aantal inwoners en huishoudens marginaal groeit betekent de groei van MVNO’s ook dat MNO’s klanten verliezen, churn dus.
Volgens CCS Insight was het marktaandeel van alle MNVO’s samen eind 2023 18 procent, tendens groeiend. Met die kennis is het begrijpelijk dat de twee MNO’s zo graag willen fuseren. Het is de enige manier om afkalvend marktaandeel af te remmen.
Twee opmerkingen
(1) de grootste Britse MVNO een supermarkt is (Tesco met circa 5,5 miljoen actieve simkaarten). Die zit op het netwerk van de derde MNO en dus niet direct hoeft te vrezen voor negatieve fusie-effecten.
(2) dat supermarkten in Nederland nooit zo succesvol zijn geweest op de MVNO markt blijft verbazen. Bij zowel de Britten als de Duitsers zijn het grootste spelers.